Sunday, November 16, 2008

Så duktig är jag version 1.

Eftersom ingen annan berömmer mig tillräckligt mycket nu för tiden tänker jag fan skryta lite själv. Jag är så förbannat jävla duktig; jag har skaffat lånekort på centrala universitetsbiblioteket, vanliga stadsbiblioteket, och kursbiblioteket. Väldigt förvirrande, men bra på något sätt, säkert. Jag har lånat Lars Noréns tidiga verk (dikter från 70-talet), Maja Lundgrens Myggor och Tigrar, några stycken böcker av P K D, Pennskaftet av Elin Wägner, lite Neil Gaiman, och en massa jävla serier. Och jag måste ha blivit lite bildad i sån där spännande Kvinnolitteratur, för jag traskade in på en Kvinnolitteratursbokhandel, frågade lite efter Wägner, Thorwall, Benedictsson, tummade på Familjen H och tjejen i kassan nickade nöjt och beklagade sig över deras brist på inbundna finingar från sekelskiftet. Jag höjde medhållande på ögonbrynen, och vips så uppstod en så kallad Kvinnlig Gemenskap. Sen kanske jag förstörde det lite genom att fråga efter En Dramatikers Dagbok, för hon suckade uppgivet och svarade "Vi har inte sånna böcker här, men alla... vanliga bokhandlar borde ha den. Du kan ju fråga där". Jag älskar snobbar.

6 comments:

Anonymous said...

FETT DUKTIGT. Jag vet hur jobbigt det är att fixa såntdär. Det tog mig ett år att göra ett syntest liksom. Bra också att du lärt dig att berömma dig själv. Ibland gör jag det demonstrativt framför mina föräldrar. Funkar både för att få sig själv att må bra=de att få dåligt samvete=får de att berömma en hetsigt och väldigt ivrigt=bra självkänsla. BRA TIPS!!

Var bibliotikarien ung och het? Det skulle vara så mycket som i en fransk film om ni typ inledde en passionskärlekshistoria.

Erika said...

Jo, jag brukar tvinga mina päron att säga att jag är bäst etc., men det har varit lite snålt på berömmet sen jag flydde hemstaden. Får kräva pappsen på snälla ord när jag åker norrut i helgen. ;)
Bibliotikarien var en kvinna, och hon var väl medelhet, men lite för elitistisk för min smak (som lajvare på forum skulle säga).

Anonymous said...

Fyyyfaaan för lajvare och att de ens nämndes i samma mening. Lajvare är så inte fransk film.

Jaa, kräv dina päron på beröm, det är deras facking plikt som avlare. Läs vidare på bloggen för mina tankar om föräldraskap. PUS.

Erika said...

Jag vet, jag får utveckla det där med normer en aning. Men alltså: Fuck /= bokstavligt talat. si, comprende? :D

Anonymous said...

HAHAHAHAHAHHAHA klockrent. Fuck 'em.

Anonymous said...

Du vet vad jag tycker om Amy Winehouse. Du vet vad jag tycker om Ronnie Spector.
Till detta är ju mycket splittrad.

http://www.youtube.com/watch?v=EbxkXYvOPU4&playnext=1&playnext_from=QL