Tuesday, November 4, 2008

argu menta tions analys

Ibland blir jag så trött på mig själv. Hela mitt liv har jag haft en massa konstiga principer som jag av någon anledning måste följa. Jag har ingen aning om hur jag fick mina övertygelser; inte fan var det av mina föräldrar (förutsatt att en motreaktion på deras normalitet (är det ens ett riktigt ord?) inte är fallet här och inte heller deras fel), inte av mina vänner genom åren, ingen i min direkta omgivning har påverkat mig så pass mycket att jag kan skylla på dem. Kan man födas med långsinthet, en vilja att radera folk man anser har sårat en från ens liv, en känsla av rätt och fel? För visst har människor olika bilder av vad som är rätt och vad som är fel? Jag skulle inte våga säga att samhället har hjärntvättat mig till att tycka att människor som inte är det jag förväntade mig att de skulle vara är elaka, dåliga människor. Varifrån får vi konstiga idéer och känslor? Ge mig någon att skylla på, fort!

6 comments:

Anonymous said...

Alltså, det är rätt vanligt att vara långsint. Långsinthet är okej, hämnd är inte okej. Jag tror det är lite av folk i den tidiga uppväxtens fel, de borde kännt av den osunda inställningen, de borde format om oss när de kunde. Men självklart kan man också skylla på dem man är lack och ledsen på. Allt är facking deras fel.

Erika said...

Jag tycker om att skylla på Freud. Det får mig alltid att bli glad igen.

Anonymous said...

Jaa alltså Freud är en sjuk jävel. Det ÄR ju hans fel. Ingen har påverkat vår bild och utbildning om psykologin mer än han. Han har påverkat DIG och MISSBRUKAT SIN MAKT. Han är ett svin och dina problem ÄR hans fel.

Anonymous said...

Jag har inte skrivit mitt tal. Det måste vara klart om tio timmar. VEM HAR JAG ATT SKYLLA PÅ

Erika said...

Du har definitivt Sarah Jessica Parker att skylla på. Och möjligtvis Björn i ABBA. Den jäveln.

Anonymous said...

SANT. En full SJP.
Och vem nu Björn är, och vem som är Benny. Det är nog mitt favoritmysterium och jag vill aldrig aldrig att det avslöjas